Sumant interacció al riu Francolí: ApS i cloenda a Tarragona

El dimecres 13 de desembre de 2017 s’ha dut a terme l’acte de cloenda a Tarragona del projecte Ni uniformes ni etiquetes: per una escola i un món intercultural i amb equitat de gènere de la Fundació Akwaba. L’esdeveniment ha estat a la zona verda del riu Francolí i hi han participat les classes de 5è i 6è de l’escola El Miracle i l’escola Torreforta.

Ni uniformes ni etiquetes és un procés formatiu de dos anys de durada d’Aprenentatge servei (ApS) d’educació per la Justícia Global. L’acció al riu Francolí és el resultat final d’aquest procés, suposa el servei de sensibilització i incidència a la ciutadania per a l’equitat de gènere i la interculturalitat.

A Tarragona, els actes de cloenda del projecte s’emmarquen en la setmana dels Drets Humans, apropant la data al dia 10 de desembre quan es commemora l’aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans. Des de la Fundació Akwaba entenem el respecte i l’exercici dels Drets Humans com a estratègia per contribuir cap a l’equitat de gènere i interculturalitat.

L’alumnat va arribar a la zona verda del riu Francolí en autocars, ja que es va triar aquesta ubicació com a punt intermig de trobada entre les dues escoles. A més a més, el riu representa la separació entre barris ja que la infrastructura que el creua no convida a passejar i pot ser fins i tot perillosa en ser tant estret el pas de vianants del pont.

Arribada de l’alumnat

Per començar, la Núria de la Fundació Akwaba i en Darío de Polígon Cultural (associació artística de Tarragona), van presentar les respectives entitats i van esmentar la col·laboració conjunta per a realitzar la sensibilització artística que es duria a terme més endavant en la jornada.

Presentació de la jornada

 

La primera dinamització va constar de tres activitats de coneixença entre els grups-classe de les dues escoles participants, ja que només s’havien trobat l’any anterior a l’Antiga Audiència, tancant la primera fase. Així, es va iniciar una inèrcia d’interaccions i intercanvi entre tot l’alumnat, tot sumant relacions entre diferents gèneres, orígens, cultures, barris…

Presentació de les educadores

Grups es troben amb les educadores al llarg de la zona verda

Dinamització de les activitats de coneixença

Dinamització de les activitats de coneixença

Dinamització de les activitats de coneixença

 

Una vegada realitzats aquests jocs i després d’un petit esbarjo, dues persones representants de cada escola van expressar per a tothom paraules sobre allò que han après al llarg del procés d’aprenentatge amb Ni uniformes ni etiquetes. Alhora, des de la Fundació Akwaba es va fer arribar cartes formals al Departament de Cooperació de l’Ajuntament de Tarragona on l’alumnat havia redactat les seves inquietuds respecte la perspectiva de gènere i la interculturalitat.

Lectura dels aprenentatges sobre gènere i interculturalitat

 

I ara sí! Va arribar l’acció artística que va consistir en la unió d’unes peces de puzle gegants que l’alumnat va elaborar a l’aula amb en Darío de Polígon Cultural a partir del aprenentatges adquirits. Així, a les peces es trobaven missatges d’unió i de respecte per la diversitat.

Preparació del puzle

Puzle completat

Detall puzle

Detall puzle

 

Per finalitzar l’acte de cloenda, la Rosa Mari de la Fundació Akwaba va dedicar unes paraules d’agraïment a totes les parts que ha fet possible la implementació del projecte. També es va fer un tancament lúdic a partir d’un joc Twister gegant visualitzant la diversitat i la possibilitat d’interacció entre tothom.

Paraules d’agraïment de la Fundació Akwaba

Twister gegant

Twister gegant

 

Aquest esdeveniment ha estat possible gràcies al suport de l’Ajuntament de Tarragona, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD) i l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat.

Agraïr també la implicació dels i les mestres de l’escola El Miracle i l’escola Torreforta, a totes les educadores de la Fundació Akwaba i a l’alumnat que ha viscut el procés formatiu amb il·lusió.

Seguim sumant per una Justícia Global, amb perspectiva de gènere i interculturalitat.

 

Moltes gràcies!